Nieuws

Marketeer van de toekomst combineert data en creativiteit

26 november 2015 - Bedrijven kunnen niet meer om de inzet van data heen. Dat blijkt uit onderzoek van de Data Academie, een initiatief van brancheorganisatie DDMA. De sleutel ligt bij de marketeer die net zo vaardig is met data als met creatieve denkprocessen.

 

Consumenten laten steeds meer digitale sporen achter, met een steeds groter wordende berg data als resultaat. Marketeers en bedrijven kunnen dan ook niet meer om de inzet van data heen, is de conclusie van het onderzoek dat de Data Academie uitvoerde onder Nederlandse data-driven marketeers. 80% van de respondenten verwacht dat de inzet van data door het Nederlandse bedrijfsleven onmisbaar is om te groeien. Ruim twee derde ziet daarbij een voortrekkersrol weggelegd voor de marketeer die gebruikmaakt van inzichten uit data, zeker als die gekoppeld worden aan creatieve denkprocessen van merkenbouwers. De tijd van merkenbouwers die niets met data doen en niet samenwerken met data-gedreven collega’s lijkt voorbij: slechts 7% van de ondervraagden verwacht dat zij in 2020 nog een rol van betekenis spelen.
 
Lees het volledige artikel op Emerce.

Marketeer vd toekomst

In 2020 staat data in euro’s op de bedrijfsbalans

Amsterdam, 19 oktober 2015 -  Big data brengt enorme economische kansen met zich mee, maar het Nederlandse bedrijfsleven weet deze nog niet te benutten. De reden voor brancheorganisatie DDMA om de Data Academie op te richten. Monique Rutten (35) is als strateeg nauw betrokken bij de oprichting en vertelt wat DDMA met het initiatief wil bereiken. ‘Marketeers moeten inzien welke waardevolle informatie verscholen gaat in data. I n 2020 staat klantdata in euro’s op de bedrijfsbalans.'

 

Waarom heeft DDMA de Data Academie opgericht?
‘Simpel gezegd: omdat het Nederlandse bedrijfsleven beseft dat de nood heel hoog is om ‘iets met data te doen’. Als brancheorganisatie vertegenwoordigt DDMA ruim 275 bedrijven, die ons vertrouwen en hun zorgen met ons delen. Zij ervaren een mismatch tussen het voortdurend veranderende marketingvak en de kennis van zittende marketeers en omringende adviespartijen. In het marketingproces – en in andere businessprocessen – speelt data een steeds grotere rol, maar er is onvoldoende kennis om hier effectief mee om te gaan. Met de Data Academie willen we marketingafdelingen en individuele marketeers bijscholing bieden. Ik vind dat ook onze taak als brancheorganisatie: we treden op als kennismakelaar. We weten bij welke experts we de kennis moeten halen en wie er om zit te springen.’
 
Lees het volledige artikel op MarketingTribune.

In 2020 balans

Data Academie breidt cursusaanbod uit

Amsterdam, 19 oktober – Het kennistekort onder marketeers ondermijnt de economische kansen van big data. Dat signaleert Monique Rutten, strateeg bij brancheorganisatie DDMA. Met de Data Academie wil Rutten deze knowledge gap dichten en marketeers voorbereiden op de toekomst. Dit najaar start het kennisinstituut daarom met de cursussen Analytic storytelling, Datavisualisatie en Data minded marketing.

 

Marketeers hebben te maken met een explosieve groei aan digitale klantgegevens. Rutten: “Van onze leden horen wij dat die grote hoeveelheid aan data verlammend kan werken. Marketeers staan open voor nieuwe mogelijkheden, maar weten niet goed waar te beginnen. Analytic storytelling helpt ze om complexe informatie om te zetten in een helder verhaal dat beklijft bij collega's, management en relevante stakeholders. Het is een stapsgewijze, praktische methode die analytische en verhalende technieken combineert.”
 
Lees het volledige artikel op Emerce.

DA breidt uit

Kennistekort ondermijnt economische kansen big data

Amsterdam, 1 oktober 2015 – Nederland staat aan de vooravond van de eerder aangekondigde Digitale Gouden Eeuw. Er is een spectaculaire explosie van digitale gegevens – big data – die het bedrijfsleven enorme economische kansen biedt. Deze kansen worden echter onvoldoende benut, aldus Monique Rutten, strateeg bij brancheorganisatie DDMA en woordvoerder van de Data Academie. “Bedrijven die data niet integreren in de bedrijfsstrategie gaan het heel moeilijk krijgen.”


Economische goudmijn
Het gedrag van consumenten verandert. Via klikgedrag, zoekopdrachten, online aankopen en tweets laten zij steeds meer digitale sporen achter. Het resultaat is een enorme berg data die in hoog tempo toeneemt en zelfs elke twee jaar verdubbelt. Rutten: “Bedrijven die deze gigantische hoeveelheid gegevens slim analyseren en omzetten in relevante informatie hebben goud in handen. In Nederland is Ziggo een van de bedrijven die daarin voorloopt. Websitebezoekers krijgen bijvoorbeeld een homepage voorgeschoteld die volledig is gepersonaliseerd, op basis van eerder zoek- en aankoopgedrag.”

Profiteren van data vraagt volgens Rutten echter wel om nieuwe bedrijfsprocessen en data-driven business- en marketingmodellen. “Het Nederlandse bedrijfsleven anticipeert hier op dit moment nog onvoldoende op. Organisaties die data niet integreren in hun bedrijfsstrategie, missen de boot. Een digitale transitie is noodzakelijk om concurrerend te blijven, zowel op internationaal niveau als ten opzichte van flexibele startups. We zien in hoog tempo een knowledge gap ontstaan. Er is heel veel data, maar vooral ook een groot gebrek aan datakennis om die gegevens op een waardevolle en effectieve manier te gebruiken.”
 
Lees het volledige artikel op Managersonline.

kennistekort

DDMA en Lubbers De Jong gaan samenwerking aan

 

Amsterdam, 24 september 2015 – DDMA (Data Driven Marketing Association), de brancheorganisatie voor data-driven marketing, start een samenwerking met adviesbureau Lubbers De Jong. Het doel is om de naamsbekendheid van de Data Academie, een initiatief van DDMA dat relevante cursussen biedt over de inzet van data voor marketing, te vergroten en marketeers bewust te maken van het belang en de kansen van goede datakennis. 

 

De Data Academie is opgericht om de knowledge gap onder marketeers over het toepassen van data te dichten. Big data biedt het bedrijfsleven enorme economische kansen. Door een gebrek aan kennis worden deze kansen tot op heden echter onvoldoende benut. Met praktische cursussen, gegeven door experts uit het veld en het onderwijs, en in-houseteamtrainingen wil de Data Academie daar verandering in brengen. Monique Rutten, strateeg bij DDMA: “Onze leden zien het belang van data, maar merken ook dat zij niet altijd de benodigde kennis in huis hebben om er effectief mee om te gaan. Anno 2015 moeten marketeers inzien dat de informatie die data biedt ze helpt betere adviezen, concepten en campagnes te ontwikkelen. Het is hoog tijd dat de datavrezende marketeer de kansen van data omarmt en daarom hebben we de Data Academie opgericht. We zijn blij dat Lubbers De Jong ons gaat helpen de naamsbekendheid van de Data Academie te vergroten en het cursusaanbod bij marketeers onder de aandacht te brengen.”
 

Lees het volledige artikel op Adformatie.

Lubbers de jong